SATU CATATAN - TA’ADUD JEMAAH

Sebelum memulakan penulisan ini, terdetik dihati akan apa yang akan terjadi selepas artikel ini di-posting-kan kerana isu agak sensitif. Besar kemungkinan akan menerima tamparan hebat dari pengkritik-pengkritik blog yang berlainan arus khususnya penganut fahaman (Nadi UMNO, ABIM, ISMA dan JIM dll). Sebelum anda dimamah fitnah, terlebih dahulu dingatkan artikel ini diolah dari beberapa penelitian di sekitar Pelembahan Nil ini. Setelah memasang tekad, kekuatan datang tanpa diduga bersulam idea yang mencurah-curah semasa menekan butang papan kekunci ini.



Ramai yang mengatakan isu ini sudah lapuk, basi, dingin dan sebagainya. Biar apapun status diberikan pada isu ini saya tetap katakan ia adalah isu terkini dan sentiasa berterusan selagi mana di sana ada beberapa jemaah dan organisasinya masih dianggotai.



Sesetengah menganggap berpersatuan atau berjemaah itu suatu benda biasa tanpa meneliti jemaah yang di-intima’ (bergabung diri) itu betul memenuhi tuntutan syara’ terutama berkaitan dengan masalah Ta’adud Jemaah.



Islam adalah agama yang berdiri di atas ribat ukhuwwah dan iman serta melarang keras berlaku perpecahan dan pergolakan. Tengok sajalah agenda harian lima kali sehari solat berjemaah. Disusuli pertemuan mingguan solat jumaat dan muktamar tahunan di Baitullah musim haji. Segala-galanya mengunjurkan kearah perpaduan dan kesatuan.



PMRAM adalah satu jemaah induk yang umur lahirnya menjangkau 76 tahun. Inilah khazanah tertua orang Melayu di bumi Mesir yang perlu sama-sama dipertahankan. Dalam usia yang begitu panjang ini, pelbagai jemaah muncul dengan pelbagai jenama antaranya JIM, ABIM, ISMA, Nadi UMNO dan banyak lagi. Tidak kurang ada juga jemaah dengan umur baru setahun jagung tonjol mendabik dada mendakwa jemaah mereka hebat, kuat dan mantap dari PMRAM. Satu persoalan ingin dilontarkan. Hebat dan mantap pada nilaian siapa? Dari sudut mana? Pada sebelah pihak mana? Sesungguhnya tidak ada nilaian selain penilaian dari sudut agama. Nilaian jemaah mana yang hak, jemaah mana yang batil, ciri-ciri jemaah tulen, jemaah mana yang boleh berintima’ dan pelbagai lagi semua telah diperjelaskan oleh agama melalui lidah para Ulama.



Tentang masalah yang dibincangkan ini Dr. Yusuf al Qardhawi pernah berkata dalam Min Fiqhid Daulah Fil Islam :


"Tiada halangan ta'adud jemaah yg beramal untuk Islam, selagi mana terdapat keuzuran untuk mewujudkan sebuah kesatuan disebabkan kelainan matlamat, manhaj, fahaman dan thiqah kepada setengah yg lain berdasarkan kepada ta'adud takhassus dan tanawwu’ dan bukan ta'adud tudhod dan tanaqud.Semuanya wajib berdiri dalam satu sof pada setiap perkara yg mengembalikan ketuanan Islam, aqidah Islamiah dan keizzahan umat Islam "



Realiti dicelah fatwa Dr. Yusuf Al-Qardhawi ini, dibolehkan untuk kita berbilang-bilang jemaah atau persatuan dengan syarat mesti berlaku ta’adud takhassus dan tanawu’(saling menyokong dan membantu) Seperti BKAN dan DPM saling berkerjasama dengan PMRAM. Ada juga jemaah-jemaah yang mengesampingkan fatwa ulama mujtahid ini. Mereka mengutamakan matlamat dan halatuju mereka dengan mengambil pendekatan ta'adud tudhod dan tanaqud (berlawanan dan bertentangan). Inilah satu anasir yang melambatkan kefahaman ummat terhadap Islam. Buktinya mahasiswa Mesir berpecah kepada beberapa jemaah. Ahli dihalang dari melibatkan diri dengan program anjuran PMRAM, nama PMRAM diburuk-burukkan dengan tuduhan-tuduhan palsu dan sebagainya. Mereka ini hendaklah takut dengan ancaman Allah s.w.t. yang bermaksud:



“ Janganlah kamu menjadi seperti orang yang musyrikin iaitu mereka yang berpecah-belah dalam agama mereka dan setiap Hizbi (golongan, parti, jemaah) itu bergembira dengan apa yang mereka punyai”

Ar-Rum : 31-32



Tidak ada satu fatwa pun yang mengharuskan berlakunya ta'adud tudhod wa tanaqud. HARAM hukumnya berbilang-bilang jemaah jika disana saling bertentangan kerana ia akan melahirkan bibit-bibit perpecahan sesama muslim. Diperkuatkan dengan fatwa Syeikh Solah Shawi dalam Mada Syariyyatul Intima' :



" Sesungguhnya ta'adud yang diterima dilapangan amal Islami ialah taadud takhassus dan tanawwu’ bukannya ta'adud tudhod wa tanaqud. Adapun taadud yg memecahkan wala umat Islam,melaknati sesama manusia merupakan wabak dan kecelakaan yg mengubah waqi' kepada tersebar fitnah dan membuka jalan kepada pandangan untuk mula beruzlah "



Siapa kita untuk menekan jemaah Islam ini hasil penat jerih para ulama terdahulu. Kita baru dua tiga tahun berada di Mesir. Mengkritik dan menghujum seolah-olah hidup sezaman dengan mereka yang menubuhkan PMRAM tahun 1930 dulu. Kematangan PMRAM dalam pengkaderan ahli dan siri pentarbiyyahan cukup terbukti kerana ramai dari tenaga PMRAM berada di setiap peringkat di tanah air dalam mengubah corak pemikiran masyarakat kearah Islam dan mengeluarkan ummat dari kegelapan sekular se-global kepada Islam agama yang memerintah.

kewajipan mendokong pas

Hukum mendokong PAS ke atas umat Islam di Malaysia adalah WAJIB.Ini kerana PAS merupakan sebuah Jemaah yang mempunyai ciri-ciri sebuah jemaah Islam.Hal ini sabit daripada Al-Quran dan As-Sunnah :

- Al-maidah : 2 , yang bermaksud:

“ dan tolong menolonglah kamu dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan dan janganlah kamu tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan “

- Ali Imran : 104 ,yang bermaksud :

“ Hendaklah ada satu golongan dari kamu yang menyeru kearah kebaikan dan menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada kemungkaran dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan “

- Hadis riwayat bukhari :
“ bersamalah kamu dengan jemaah umat Islam dan Kepimpinan Mereka “

- “ hendaklah kamu menolong saudaramu samaada yang menzalimi atau yang dizalimi.Maka ditanya “ wahai Rasulullah SAW ,pasti akau menolongnya jika dia dizalimi,tapi bagaimana pula aku menolong orang yang menzalimi.lalu bersabda Rasulullah SAW “ tegahlah dia daripada melakukan kezaliman maka itulah pertolongan kamu padanya “ al-hadis.

Banyak lagi nas daripada Al-Quran dan Sunnah yang menunjukkan kewajipan mendokong gerakan Islam. Perlu difahami bahawa beberapa Qarinah yang terdapat di dalam nas-nas tersebut yang mengisbatkan makna Wajib.Qarinah-qarinah itu adalah :

- Semua nas di atas datang dengan ‘ sighah Amr ‘ ,menurut kaedah usul fiqh :
الامر يدل على الوجوب ما لم تكن قرينة على خلافه
Sigah Amr itu menunjukkan makna wajib selagi tidak ada dalil lain yang mengubahnya ‘

- Dalam surah al-Imran : 104 , pendapat setengah ulama’ bahawa kalimah من di dalam ayat tersebut lebih tepat dengan makna ‘ Tabyiniah ‘ daripada makna ‘tabidiah‘.Mafhum ayat tersebut ialah mendokong gerakan dakwah adalah wajib kepada setiap rakyat Malaysia yang Muslim,dan bukannya fardhu kifayah sebagaimana yang difahami.Ini bertepatan dengan tuntutan dan suasana semasa.

- Perbahasan makna hadis تلزم جماعة المسلمين وامامهم di mana Imam Syafaie di dalam Ar-Risalah menyatakan bahawa maksud jemaah Muslimin ialah jemaah Islam yang paling Dahulu ( mula-mula diwujudkan di tempat tersebut : penterjemah ).Imam Badruddin Al-Aini menaqalkan beberapa pendapat ulama’ dalam ,عمدة القاري antara nya kata setengah ulama’ yang dimaksudkan dengan jemaah Muslimin itu ialah Jemaah yang paling ramai.Pendapat lain pula ,iaitu Jemaah golongan ulama’.Ada yang menyatakan iaitu mana-mana jemaah umat Islam yang berhimpun bertujuan untuk menunaikan tuntutan-tuntutan Islam yang wajib.Semua pendapat ulama’ yang di utarakan di atas bertepatan dengan gerakan PAS.

Adapun di antara cirri-ciri sebuah jemaah Islam ialah :

a- Berdakwah ke arah kebaikan
b- menyuruh kepada yang maaruf
c- menegah kemungkaran

Perlu diketahui juga beberapa kaedah dalam melaksanakan amar maaruf dan nahi mungkar iaitu:

a ) Terlebih dahulu mestilah mengubahnya dengan tangan .Sekiranya tidak mampu,mengubahnya dengan perkataan.sekiranya tidak mampu,barulah dengan hati.Pada asalnya mengubah dengan tangan itu adalah ‘ azimah ‘ yang wajib ditunaikan oleh setiap individu Muslim melainkan ketika wujudkan ‘ illah’( sebab ) iaitu tidak mampu,maka ketika itu barulah diizinkan mengambil rukhsah.Hal ini disebut di dalam hadis sebagaimana sabda Rasullah SAW yang bermaksud :
“ sesiapa dari kamu yang melihat sesuatu kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan ,dan jika dia tidak mampu,hendaklah mengubahnya dengan perkataan dan jika tidak mampu ,hendaklah mengubahnya dengan hati,yang demikian itu selemah-lemah iman “

b ) Para ulama’ berpendapat bahawa sememangnya di dalam mencegah kemungkaran dengan tangan mestilah mempunyai kuasa.Tidak mungkin boleh dilaksanakan tanpa kuasa.Oleh itu,memperolehi kuasa adalah wajib berdasarkan kaedah fiqh :
ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب
“ Perkara yang tidak sempurna wajibnya itu melainkan dengannya,maka hukumnya wajib "

Sumber: http://kebangkitan-pemuda.blogspot.com

Ust Zul Memali: Tahanan 2X Isa meninggal

Saya menerima pesanan ringkas sebentar tadi dari Malaysia.

Seorang bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri @ Internal Security Act (ISA) yang lebih dikenal sebagai Abg Zul Memali @ Zul Memali kini telah kembali ke rahmatullah. Abg Zul atau nama sebenarnya Ust Zulkifli Ahmad meninggal dunia petang semalam setelah menderita sakit yang agak lama yang dikatakan rentetan dari penyeksaan yang beliau alami didalam tahanan ISA.

Ust Zul ditahan ISA pada tahun 2001 atas tuduhan terlibat dengan rangkaian pengganas KMM (Kumpulan Militan Malaysia) pimpinan Ust Nik Adli bin Nik Abdul Aziz. Beliau yang pernah menuntut ilmu di Pakistan pernah mengambil kesempatan berjihad bersama Mujahidin di Afghanistan pasca penjajahan Soviet Union ketas Afghanistan. Rentetan dari serangan WTC Amerika tanggal 11 Set 2001, maka Amerika mengaitkannya dengan plan dari Usamah bin Laden. Akhirnya semua para Mujahidin yang pernah menerima tarbiah jihad di Afghanistan menjadi mangsa oleh kerajaan-kerajaan pro Amerika dinegara mereka sendiri termasuklah Malaysia.

Ust Zul ‘sengaja’ dibebaskan segera dari ISA oleh pihak keselamatan kerana dibimbangi sakitnya akan menyebabkan kematian di penjara. Maka dia dibebaskan juga.

Kali pertama Ust Zul ditahan dibawah ISA adalah pada tahun 1985 iaitu ketika Peristiwa Memali. Selepas selesai serangan oleh pihak polis, beliau dan beberapa penduduk Memali disumbat ke ISA.

Jenazah Ust Zul selamat dikebumikan jam 11 pagi tadi di kampungnya iaitu Memali, Baling Kedah.

Al-Fatihah Untuk Ust Zul
Mudah-mudahan beliau dikurniakan darjat sebagai syuhada’.InsyaAllah
.

Sumber: http://arruhuljadid86.blogspot.com