Hampir 200 ditahan dalam operasi ambang merdeka


KUALA LUMPUR: Kira-kira 200 orang termasuk 60 remaja wanita ditahan di sekitar Lembah Klang kerana melakukan gejala sosial tidak bermoral dalam "Ops Masih Ada yang Sayang" yang dijalankan sempena ambang kemerdekaan negara ke-52, awal pagi ini.

Operasi selama lima jam bermula kira-kira 1 pagi itu membabitkan beberapa agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) yang diketuai Pertubuhan Kebajikan Darul Islah (Perkid) Selangor dan turut disertai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang, Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Ikatan Relawan Rakyat (Rela) dan pegawai-pegawai Masjid Al-Azim, Pandan Indah, Ampang.

Pengerusi Perkid Selangor, Masridzi Sat, berkata semua mereka dalam lingkungan usia 20-an itu ditahan kerana melakukan gejala sosial tidak bermoral seperti berpeleseran bersama pasangan masing-masing dan melepak di tempat awam.


Sumber: www.bharian.com.my

Fadhilat RAMADHAN AL-MUBARAK


Ramadhan perkataan dari bahasa arab yang bermaksud “panas terik”. Bulan Ramadhan bulan yang ke sembilan mengikut kalendar Islam. Pada bulan ini umat Islam seluruh dunia menjalani ibadat puasa selama sebulan sebelum menyambut Hari Raya Aidilfitri. Ibadat puasa disyariatkan pada tahun kedua hijrah keatas semua umat Islam. Pada bulan ini juga pelbagai kelebihan yang ditawarkan dan keistimewaan yang berlaku, antaranya:


Diturunkan Al-Quran & Malam Lailatul Qadar


Pada bulan Ramadhan terdapat satu malam yang lebih utama dari seribu bulan. Seribu bulan tersebut jika ditukar kepada tahun akan menjadi 83 tahun. Bukan semua orang dapat hidup sampai umur 83 terutama umat Nabi Muhammad s.a.w. cuba kalian renung dan fikirkan perkiraan umur tersebut yang akan dikurniakan kepada kita semua. Allah s.w.t ada berfirman yang bermaksud sebagaimana berikut:

Sesungguhnya kami turunkan (al-Quran) pada malam Lailatul Qadr. Tahukah kamu apa yang dinamakan lailatul Qadr itu. Lailatul Qadr itu lebih dari seibu bulan
(Al-Qadr:1-3)

Bulan kemenangan bagi umat Islam



Disepanjang alur sejarah banyak peristiwa atau kejadian telah membukti Islam sentiasa berada dipihak yang menang terutama pada bulan ramadhan dengan pertolongan Allah s.w.t. Perang Badar menjadi bukti terkuat menyokong kenyataan ini. Begitu juga kemenangan bagi umat Islam kerana pada setiap hari pada bulan ini Allah s.w.t membebas umat manusia dari api neraka.

Tentera Mesir berjaya mengalahkan Britain, Perancis dan Israel dalam peristiwa pembebasan Sinai pada zaman pemerintahan Jamal Abdul Nasir tahun 50an


2 Kegembiraan bagi mereka yang berpuasa dan bau mulut orang berpuasa


Setiap amal ibadat yang kita kerjakan itu ada had dan batas tentang pahalanya, kecuali puasa sahaja. Maka pahalanya tidak dapat ditentukan dengan kadar yang tertentu atau pun dibataskan sampai sekian dan sekian. Sabda Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Setiap amal anak Adam dilipat kaligandakan pahalanya sepuluh kali ganda seumpamanya. Berkata Allah s.w.t: kecuali puasa. Maka amal itu adalah untuk Ku dan Aku sendiri akan membalasnya. Dia (orang yang berpuasa itu) telah meninggalkan makan, minum dan menahan syahwatnya keranaKu. Orang yang berpuasa itu ada dua kegembiraan: kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Allah s.w.t. Adalah bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada bau-bauan minyak kasturi.

Cubalah kalian renungkan hadis kudsi diatas ini; kecuali puasa, amal itu untuk Ku, dan aku sendiri akan membalasnya. Cuba kalian telitikan janji yang mutlak dari Allah yang Maha Mulia, Maha Pemurah lagi Maha Belas Kasihan. Kemudian renungkan pula maksud bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada bau-bauan minyak kasturi. Lantaran kelebihan bau mulut dan keutamaannya di sisi Allah s.w.t. maka dihukumkan makruh bagi orang berpuasa bersiwak (bersugi) selepas matahari tergelincir hingga waktu berbuka puasa, sebab bersiwak itu akan menghilangkan bau mulut ataupun mengurangkan baunya.

Pahala berlipat kali ganda


Diriwayatkan juga sesiapa yang beribadat kepada Allah s.w.t. dengan menunaikan solat sunat maka ganjaran pahalanya sama seperti solat fardhu di bulan-bulan yang lain. Manakala bagi sesiapa yang mengerjakan solat fardhu ganjaran baginya amatlah besar seumpama menunaikan solat tersebut sebanyak 70 kali ganda berbanding bulan-bulan yang lain. Begitu juga pahala bagi sesiapa yang membaca al-Quran bagi bulan ramadhan ini. Bukan pada setiap ayat, bukan pada setiap kalimah diberi pahala yang berlipat kali ganda. Bahkan setiap huruf yang dibaca dilipatgandakan pahala di sisi Allah s.w.t.


Pintu neraka ditutup, Syaitan dibelenggu


Diriwayatkan bahawa pada bulan ramadhan semua pintu langit dan pintu syurga dibuka disepanjang bulan ini. Disamping pula ditutup dan dikunci pintu neraka. Syaitan dan iblis dibelanggu supaya mereka tidak diberi peluang oleh Allah s.w.t. menghasut dan menganggu orang Islam menunaikan ibadat puasa dan qiamullai. Jika berlaku lagi perkara-perkara jahat dan tidak halal dilakukan oleh orang Islam maka itu adalah buaian atau ajakan hasutan hawa nafsu bukan dari gangguan syaitan atau iblis. Pada setiap malam pula ada satu suara yang menyeru: siapa yang mahu kebaikan, marilah! Siapa yang mahu kejahatan, pergi dan berambuslah.


Sunnah terbesar: hidup berjemaah


Bersempena bulan ramadhan al-mubarak ini semestinya kita menghidupkan sunnah terbesar iaitu berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

Para malaikat turut mendoakan


Para malaikat memintakan ampun bagi mereka hingga mereka berbuka, sedangkan malaikat adalah hamba-hamba Allah yang dimuliakan disisi-Nya, yang tidak pernah melanggar perintah-Nya, dan selalu melaksanakan apapun yang diperintahkan-Nya. Maka sudah sewajarnya kalau Allah mengkabulkan permohonan mereka untuk orang-orang yang bepuasa itu, yang memang sudah diizinkan oleh-Nya. Allah mengizinkan para malaikat untuk memintakan keampunan buat orang-orang yang beriman dari kalangan umat Islam ini adalah semata-mata demi menghormati mereka, meningggikan sebutannya, dan menampakkan keutamaan puasa mereka.


Galakkan beristighfar dan minta ampun


Istighfar adalah permohonan ampun, iaitu menutup dosa di dunia dan di akhirat serta menghapuskannya. Istighfar merupakan permohonan yang paling tinggi dan puncak segala tujuan, kerana semua manusia pasti mempunyai kesalahan dan sering kali pula melakukan tindakan yang berlebihan terhadap dirinya sendiri sehingga mereka benar-benar memerlukan pengampunan Allah.


Rebut dan raihlah segala tawaran hebat dari Allah s.w.t. kepada kita semua sebagai hambaNya. Bulan ramadhan adalah bulan BONUS bagi umat Islam mencari keuntungan dan mengumpul sebanyak-banyaknya pahala dalam menunaikan segala perintah dan meninggalkan segala larangannya.


Sebagai menaikkan semangat kita menjalani ibadat puasa dipaparkan juga cabaran umat Islam di Paris menunaikan ibadat puasa.


Mengikut berita yang tersebar masyarakat Islam di Perancis menghadapi cabaran hebat tahun ini kerana perlu berpuasa hampir 16 jam setiap hari pada Ramadan kali ini kerana waktu siang lebih panjang. Sepanjang Ramadan, penduduk Islam mula menahan diri daripada makan dan minum mulai terbit fajar hingga terbenam matahari yang jatuh antara jam 5.15 pagi hingga 9 malam di Paris. Cabaran yang cukup hebat buat mereka dan semangat buat semua meraih kesempurnaan ramadhan al-mubarak. Semoga penulisan artikel ini dapat memberi keinsafan dan keikhlasan kepada semua dalam menunaikan rukun Islam yang ketiga ini.


Wallahu a'lam


Jangan gopoh laksana hukuman sebat - Presiden PAS


KUALA LUMPUR, 26 Ogos: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta pihak berkuasa tidak gopoh dalam pelaksanaan hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarno sehingga memberi gambaran salah terhadap syariat Islam.



"Apa yang seharusnya berlaku ialah arak haruslah di haramkan penjualannya secara menyeluruh terlebih dahulu kepada semua orang Islam.



"Masyarakat dan kerajaan juga perlu dididik supaya faham bahawa arak adalah haram di sisi agama Islam," kata beliau dalam kenyataannya.



Dalam masa yang sama "kita berharap supaya wanita yang disabitkan itu bertaubat kerana Allah Maha Pengampun," kata beliau.



Abdul Hadi mengulas isu hukuman rotan enam kali ke atas Kartika, model sambilan yang didapati bersalah minum arak di sebuah hotel oleh Mahkamah Tinggi Shariah, Kuantan.



Ia kini menjadi perdebatan umum dan menarik perhatian termasuk wartawan dari luar negara. "Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam," katanya.



ImageMengikut Islam sebatan ini, perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.



Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.



Sebatan juga, menurut beliau, tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.



"Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.



"Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam. Ianya memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan," katanya.



Bagi beliau, hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (Pindaan) 1987 sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.



Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.



"Apabila asasnya adalah nas, maka ianya adalah aspek agama Islam yang wajib untuk dilaksanakan kepada penganutnya kerana ianya berkait dengan tanggungjawab antara manusia dengan Tuhan, antara dosa pahala serta pembalasan di hari akhirat," katanya.



Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 80 rotan jumlahnya, kata beliau.



Haramnya arak ini, katanya, adalah tidak mengira tempat samada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri.



Bagi beliau juga, menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya adalah seumpama menghadapi nyamuk aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi!


sumber: http://www.harakahdaily.net/


Kalah, bukti dasar kebangsaan Umno terus ditolak


KOTA BHARU, 27 Ogos: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan penolakan demi penolakan rakyat terhadap Umno dalam siri pilihanraya kecil sebagai isyarat mereka tidak menerima dasar kebangsaan parti itu.



Ketika mengulas kemenangan PAS pada pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir beliau berkata, salah satu punca kekalahan Umno di DUN berkenaan ialah dasarnya yang bercanggah dengan Islam.



"Penolakan-penolakan yang begitu banyak terhadap Umno ni satu daripada sebabnya berpunca daripada dasar yang dibuat parti Umno. Parti yang memerintah sekarang ni tak betul dengan dasar Islam.



"Kelantan telah hampir 20 tahun guna dasar Islam dengan segala praktikalnya. Alhamdulillah dapat penerimaan daripada semua bangsa dan agama," ujar Menteri Besar Kelantan itu kepada pemberita selepas mesyuarat exco di pejabat setiausaha kerajaan semalam.



ImageSehubungan itu, beliau sekali lagi menyeru Umno mengubah dasar kebangsaan mereka kepada dasar Islam selaras ajaran Al-Quran.



"Saya dengan penuh ikhlas minta saudara-saudara-saudara kita dalam umno tolong fikir, tolong ubah dasar Umno kepada dasar Islam. Bulan Ramadhan ni bulan Quran.Bila kita orang Islam buat dasar lain kedaulatan Allah ke atas manusia makin terhakis.Tiba-tiba kita tak mahu pakai Quran, ambil dasar yang dibuat oleh manusia.Ini tak betul,"katanya.



Pilihanraya kecil Permatang Pasir yang merupakan pilihanraya kali ke lapan diadakan selepas pilihanraya umum pada 2008. Ianya menyaksikan kekalahan Umno BN buat sekian kalinya dengan majoriti besar iaitu sebanyak 4551 undi.



Calon PAS Ustaz Salleh Man mendapat 9618 undi manakala calon BN Rohaizat Othman mendapat 5067 undi.



BN hanya menang di DUN Batang Ai sementara di DUN Penanti, mereka tidak meletakkan calon.

Dalam lapan pilihanraya kecil iaitu tiga parlimen dan lima DUN yang ditandingi jelas menyaksikan rakyat menolak Umno BN walaupun pimpinan parti itu tetap mengatakan bahawa mereka masih diterima rakyat.



Bermula di Parlimen Permatang Pauh, menyaksikan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato' Seri Anwar Ibrahim mendapat majoriti yang besar iaitu sebanyak 15671 undi mengalahkan calon BN Datuk Arif Shah Omar Shah.



Di Parlimen Kuala Terengganu pula, calon PAS Mohd Abdul Wahid Endut menang dengan majoriti 2631 undi menewaskan calon BN Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh.



Seterusnya tiga pilihanraya kecil yang berlangsung serentak iaitu di Parlimen Bukit Gantang, Dun Bukit Selambau dan Dun Batang Ai menyaksikan Pakatan Rakyat menang dua daripadanya.



Di Bukit Gantang,Dato' Seri Muhammad Nizar Jamaluddin mengalahkan calon BN Ismail Saffian dengan majoriti 2789 undi. Di Dun Bukit Selambau pula calon PKR S.Manikumar mengalahkan calon BN Datuk S.Ganesan dengan majoriti 2403 undi.



Manakala BN hanya menang di Dun Batang Ai apabila calonnya Malcom Mussen Lamoh mengalahkan calon PKR Jawah Gerang dengan 1854 undi.



Atas pelbagai alasan, BN membuat keputusan tidak meletakkan calon di DUN Penanti. Seterusnya di Dun Manek Urai, calon PAS tetap berjaya menewaskan calon BN walaupun hanya dengan majoriti 65 undi.



Manakala yang terbaru di DUN Permatang Pasir, kembali menyaksikan kemenangan Pakatan Rakyat dengan majoriti yang besar sekaligus kekecewaan berterusan pimpinan Umno.



Naib Presiden Umno, Hishamudin Husein antara pimpinan yang dilihat sangat kecewa dengan kekalahan itu. Hishamuddin mengharapkan BN dapat mengurangkan majoriti yang diperoleh oleh calon PAS dalam jumlah yang besar tetapi sebaliknya yang berlaku.



sumber:http://www.harakahdaily.net

Di Permatang Pasir, PAS kekalkan kemenangan besar

KUALA LUMPUR, 25 Ogos:PAS mengulangi kemenangan besar yang dicapai dalam Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac tahun lalu apabila kiraan undi rasmi menunjukkan calonnya, Mohd Salleh Man mengatasi pesaing daripada Barisan Nasional, Rohaizat Othman dengan majoriti melebihi 4,551.



Kiraan rasmi menunjukkan PAS mendapat 9,618 undi berbanding 5,067 diperolehi BN, menambahkan lagi pukulan kepada BN yang belum pernah memenangi pilihan raya kecil di Semenanjung sejak selepas pilihan raya umum lebih setahun lalu.



Kerusi Dun Permatang Pasir dimenangi wakil PAS Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman dengan majoriti 5,433 undi dalam Pilihan Raya Umum-ke 12, kemenangan ketiga dan dengan majorit terbesar dalam tiga pilihan raya dimenangi PAS sejak 1999.


Kemenangan ini menyaksikan majoriti merosot diperolehi PAS dipercayai akibat hari pengundian yang dilakukan pada hari bekerja.


Jumlah keluar mengundi merosot kepada 73.1 peratus daripada 82.57 peratus pada pilihan raya umum yang lalu.


PAS telah menjalankan kempen dengan lancar sejak hari pertama kempen ekoran masalah peribadi calon BN berhubung salah laku melibatkan wang anak guamnya berjumlah RM161,000.


Umno yang berharap untuk mengulangi peningkatan undi diperolehi di Manek Urai gagal mencapai matlamat tersebut dalam menghadapi PAS di kubu kuatnya yang juga kerusi tunggal PAS di Pulau Pinang.



Sumber: http://harakahdaily.net