Pelajar Universiti Helwan membantah kerana "Gangguan" dalam Pilihan Raya Persatuan Pelajar

EGYPT - Pelajar-pelajar University Helwan, bergabung dengan gerakan Ikhwan Mulislimin (IM) Parti pembangkang Mesir dan ahli-ahli "Merintangi" mengadakan demonstrasi pada Isnin lalu menentang gangguan dalam pilihan raya persatuan pelajar yang akan berlansung tidak lama lagi dan bagi menghadapi ancaman dari pihak pentadbiran universiti serta radas keselamatan.


Anak-anak gerakan IM yang berdemonstrasi berkata pihak pentadbiran universiti sudah membatalkan 100 nama pelajar yang terlibat dengan IM daripada senarai pengundi pilihan raya tersebut.



Turut menarik perhatian pelajar-pelajar yang menyertai demonstrasi membantah berlakunya penindasan di dalam pilihan raya kampus tersebut membawa sebuah replika keranda bertulis "Pilihan Raya Persatuan Pelajar." Manakala yang lain secara simbolik mengikat tangan dan mulut masing-masing dalam bantahan tersebut.



Sementara itu anak-anak gerakan IM di Universiti Ain Shams, Kaherah juga turut sama merancang mengadakan demonstrasi di kampus mereka sendiri atas sebab-sebab yang sama.



Dalam satu perkembangan berkaitan, pegawai-pegawai di Universiti Kaherah telah pun memilih dan mengumumkan presiden-presiden bagi persatuan pelajar dan naib presiden untuk 11 buah fakulti.



Sumber: Al-mirs al-youm.net

0 comments:

Post a Comment