Rasul Melayu dihukum penjara 10 tahun, 6 kali sebatan

SHAH ALAM: Ketua ajaran sesat atau lebih dikenali sebagai Rasul Melayu, Abdul Kahar Ahmad, telah dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan denda RM16,500 oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini pagi Rabu.


Beliau juga telah dikenakan hukuman sebatan sebanyak enam kali.



Kahar,59, bapa kepada enam orang anak pada 24 September lepas mengaku bersalah di atas lima pertuduhan di bawah Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor kerana mengisytiharkan dirinya Rasul Melayu, mengajar ajaran sesat, melanggar fatwa Mufti Selangor, melafazkan kata-kata kufur dan mengajar kepercayaan yang bertentangan dengan agama Islam.



Beliau dituduh melakukan kesalahan tersebut di No 44, Jalan Bunga Ros, Kampung Kemensah, Hulu Klang, Selangor di antara 10 Mei hingga 23 Jun 2005.



Kahar telah ditangkap oleh kakitangan Jabatan Agama Islam Selangor pada bulan puasa lalu (16 September)di rumahnya di Sungai Long, Kajang pada kira-kira jam 9.45 pagi ketika sedang menikmati sarapan pagi.



Sebaik sahaja ditangkap Kahar telah dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Syariah Selangor kerana dia telah mengingkari perintah mahkamah untuk hadir pada perbicaraan kesnya pada tahun 2005.



Dia kemudiannya dinafikan ikat jamin dan terus dibawa ke Penjara Sungai Buloh sehinggalah kesnya didengar hari ini.



Sumber: Mstar

0 comments:

Post a Comment