NIK AZIZ DISENARAI SEBAGAI TOKOH ISLAM KE 42 TERSOHOR DI DUNIA


Mursyidul Am PAS, TG Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tersenarai di tangga ke 42 sebagai tokoh Islam paling tersohor di dunia' daripada '500 Muslim yang Berpengaruh Tahun 2009'.



Senarai itu diterbitkan The Royal Islamic Strategic Studies Center untuk pertama kalinya menerbitkan buku “The 500 Most Influential Muslims In The World” tahun 2009.



Para tokoh muslim yang terpilih untuk daftar itu adalah kalangan Muslim yang dianggap mampu mempengaruhi keadaan kemanusiaan dan membawa perubahan dalam kehidupan ramai orang.



“500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia” sepanjang tahun 2009 itu, dibahagi dalam 15 kategori, antaranya kategori ulama, politik, cendekiawan, perempuan, pemuda, ilmu dan teknologi, media dan kategori muslim radikal.



Antara tokoh Muslim dunia yang lain terdaftar dalam senarai 50 tokoh peringkat teratas ialah bermula dengan, Raja Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud; pemimpin spritual Iran, Syed Ali Khamenei; PM Turki Recep Tayyib Erdogan; Imam Besar Masjid Al-Azhar dan Pimpinan Universitas Al-Azhar, Kairo, Dr Muhammad Sayyid Tantawi; Syaikh Yusuf Al-Qaradawi; Pimpinan Ikhwanul Muslimin Mesir Syaikh Mohammad Mahdi Akef, Sekjen Hizbullah, Syed Hassan Nasrallah dan Pimpinan Hamas, Khaleed Mishal.



Nama DS Anwar Ibrahim turut disenaraikan di dalam lis 450 “Honourable Mention” di dalam pencapaian di bidang masing-masing dan antara tokoh Islam yang signifikan dunia.



Nama Anwar Ibrahim tersenarai di bidang politik beserta Tun Dr Mahathir Mohamad tetapi nama Mahathir tidak disenaraikan di dalam “Honorable Mention”.



Dari kalangan cendekiawan, dari Malaysia yang tersenarai ialah Prof Emeritus Datuk Osman Bakar, Timbalan Naib Chancellor, Universiti Malaya dan Professor Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof. Dr. Mohammad Hashim Kamali.



Mohideen Abdul Kadir, Naib Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang di dalam kategori Pembangunan sementara Kumpulan Raihan turut tersenarai di dalam katagori Seni dan Budaya.



Penyusunan buku ini melibatkan pengamat dunia Islam yang namanya sudah dikenal secara meluas di dunia antarabangsa, Profesor John Esposito dan Profesor Ibrahim Kalin sebagai editor utama.



Sumber: http://perakite.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment