Kita pekerja yang baik atau pekerja yang jahat



Seandainya kita menjadi pekerja yang baik kepada bos kita, kita melakukan segala arahannya tanpa sebarang alasan dan dalih. Sebelum bos kita mengarahkan sesuatu, dari awal lagi kita telah laksanakan arahan tersebut. Kita suka kepada bos, bos kita suka kepada kita. Orang yang menghina bos kita, kita akan cepat-cepat mempertahankannya dan begitulah seterusnya.



Para sahabat Nabi s.a.w mereka pekerja yang baik kepada Allah s.w.t mereka menunaikan kewajipan agama contohnya solat jemaah, sebelum azan berkumandang mereka sahabat-sahabat Baginda yang mulia awal-awal lagi berduyung-duyung menuju ke masjid sebab mereka mahu menjadi pekerja yang baik yang melaku kerja-kerja agama dengan penuh ikhlas tanpa diawali dengan seruan dan suruhan.



Kehidupan dunia hari ini yang tak sudah-sudah menghambat manusia berlumba-lumba mengumpul harta, kesenangan, kemewahan dan kemegahan menyebabkan bukan setakat lewat ke majid bahkan manusia menjadi culas sehingga kewajipan terbesar ini dikesampingkan dalam kehidupan mereka.



Bukan salah atau berdosa pergi ke masjid lewat ketika seruan iqamat dikumandangkan. Tetapi itulah kehebatan, kedahsyatan puncak taqwa dan tanda keikhlasan sahabat-sahabat Nabi yang mulia menjadi pekerja yang baik kepada Allah s.w.t sang pencipta yang maha agong.



Wallahua’lam..

1 comments:

Kita berhibur jap dengan pantun di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

 

Post a Comment