Muktamar PMRAM 2010

Terlalu lewat sedikit saya membuat liputan kerana hampir 10 hari muktamar Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) yang ke-77 sudah berlalu. Rasa malas yang merajai diri sedikit sebanyak membantutkan usaha ini, akan tetapi perasaan malas itu dapat dinyahkan mengenang jasa dan bakti yang PMRAM telah taburkan kepada komuniti Melayu yang pernah bermukim di perlembahan Nil ini. Bakti yang dicurah oleh PMRAM terlalu banyak dapat dirasai bukan sahaja mereka yang pernah belajar di Mesir. Bahkan kepada orang yang tak pernah datang ke mesir sekali pun dan tak pernah merasai payung naungan PMRAM mereka tahu dan menyokong PMRAM sebagai platform utama menggerakan anak-anak Melayu dan membangunkan mereka dari kepompong jahiliyyah moden.



Muktamar kali ini berlangsung dengan jayanya di dewan besar Nadi Riadhi Madinatul Nasr, Kaherah.



Dengan integriti dan kredebiliti yang tersendiri PMRAM dapat bertahan meniti usia 80 tahun dan ampuh diuji dengan pelbagai serangan dari segenap sudut oleh musuh-musuh yang sentiasa menyimpan kesumat dendam kepada PMRAM.

Pengalaman mengikuti muktamar kali ini, sesi pembahasan usul telah berjaya menarik perhatian saya. Dua usul telah dibahaskan secara lumat dengan nada penuh bersemangat dari para perwakilan diselang seli pula dengan sokongan dan tepukan semangat oleh sidang muktamar . Dua usul ini di bawa oleh aktivis PMRAM yang tidak asing lagi masing-masing dari Selangor dan Timb. Presiden PMRAM



Matan usul pertama: Di bawa oleh perwakilan Selangor iaitu Us Firdaus Mazlan “Mendesak pihak berwajib meningkatkan peranan dan integriti dalam menangani isu mahasiswa dengan lebih serius dan adil”

Ramai yang bangkit membahaskan usul ini menyatakan pendirian supaya pihak berwajib JPMK atau KBMK supaya lebih telus dalam memberi perkhidmatan kepada semua anak Malaysia di Mesir tanpa memilih bulu. Usul ini dibawa kepada muktamar kali ini kerana berlaku beberapa kejadian yang menyaksikan pihak berwajib yang dimaksudkan sudah hilang integriti pada pandangan mahasiswa Mesir. Contohnya isu Kutub Sittah, penggunaan dataran Hayyu ‘Asyir, sabotaj dan sebagainya.



Umum mengetahui terdapat beberapa persatuan yang dianak emas oleh pihak berwajib tersebut seperti ISMA, JIM, ABIM, NADI UMNO dan sebagainya. Manakala sebahagian lain dianak tirikan seperti PMRAM DPM dan BKAN Kelantan terutama alasan yang tidak boleh diterima akal seperti menyebelahi pihak pembangkang (PAS). Jika betul pihak JPMK & KBMK bernuang di bawah Safarah dan jika betul Safarah itu bernaung di Yang Di Pertuan Agong maka selayaknya setiap anak Malaysia yang berada di sini berhak mendapat layanan sama rata. Kalau pihak berwajib itu dari UMNO jangan sesekali mengunakan nama Safarah dan Kedutaan Malaysia gunakan saja nama UMNO pilihlah individu-individu atau pesatuan- pesatuan mana yang hendak mereka anak emaskan.



Kesulitan berurusan dengan pihak JPMK atau KBMK terkadang PMRAM terpaksa melalui banyak protokol yang menyempit dan menghimpit kebebasan, manakala kelompok yang dianak emaskan tidak didepani dengan protokol dan prosuder yang maha ketat ini. Bagi anak-anak Kelantan yang di ketahui kuat sentimen pembangkangnya, ketika berurusan dengan pihak berwajib yang dimaksudkan di atas mereka selalu sahaja didahului dengan sindiran-sindiran atau kata-kata yang menyakitkan seakan-akan rakyat Kelantan seperti rakyat Kemboja dan bukan sebahagian daripada warganegara Malaysia.

Dalam perbahasan usul ini ada beberapa orang perwakilan siswa/wi perubatan yang bangkit menyokong usul ini untuk dilaksanakan dalam pentadbiran PMRAM. Pihak berwajib seakan-akan tidak memainkan peranan mereka yang sebenarnya terutama kepada pelajar perubatan dalam isu kenaikkan nama pelajar baru di universiti masing-masing dan sebagainya. Mereka juga berharap PMRAM dapat membantu dalam masalah ini untuk kesenangan dan keselesaan pelajar perubatan di Mesir. Mereka (pelajar perubatan) juga percaya PMRAM boleh bersama PERUBATAN dalam memacu hala tuju dakwah dan persatuan.



Matan usul kedua: Di bawa oleh Timbalan Presiden PMRAM, Us Shahrizan Hazime yang berbunyi “Menggempur gerak kerja Hisbah dalam membanteras gejala sosial dalam kalangan mahasiswa/wi di Mesir melalui tindakan berikut :- Pertama: Menggesa pihak berwajib terutamanya JPMK dan KBMK untuk bertindak dengan lebih serius. Kedua: Mewajibkan skuad penguatkuasa hisbah di setiap peringkat PMRAM pusat dan cawangan.”



Saya sangat tertarik dengan usul ini sebab HISBAH dan perlaksanaannya mengcakupi setiap badan atau pertubuhan yang dianggotai organisasinya oleh sekumpulan orang Islam. Pihak yang berwajib yang dimaksudkan dalam usul ini mana-mana pertubuhan yang berada di Mesir termasuklah ISMA, JIM, ABIM, Nadi UMNO dan yang menjadi fokus utama untuk menggempur gerak kerja HISBAH dalam membanteras gejala sosial dalam kalangan mahasiswa/wi di mesir ialah pihak JPMK dan KBMK.



Dalam mesyuarat HISBAH yang saya ikuti dan disuarakan banyak ahli ISMA, JIM, ABIM dan Nadi UMNO yang suka melanggar peraturan HISBAH. Ini hakikat yang berlaku di Mesir. Maklumat yang perolehi kebanyakan yang melanggar peraturan HISBAH terutama ETIKA KELUAR MALAM TANPA MUSYRIF (bagi siswi) yang berlaku di BKAN dan beberapa muhafazah mereka adalah dari kelompok ini (ISMA, JIM, ABIM dan Nadi UMNO). Saya pun tak faham, mungkin mereka fikir HISBAH ini ciptaan PMRAM. Kepada sahabat-sahabat di luar sana kalau hendak tahu lebih lanjut berkaitan HISBAH boleh rujuk kitab Usul Dakwah (Abdul Karim Zaidan) atau Ahkamul Sultaniyyah (imam al-mawardi)



Usul kedua ini dibincang panjang lebar dan terpaksa diberi amaran oleh pengerusi muktamar Ust Abdul Mu’izz bin Muhammad, merangkap presiden PMRAM 2009 untuk dihentikan sesi perbahasan usul ini memberi laluan kepada solat maghrib.



Kedua-dua usul ini dibahaskan panjang lebar dan mendapat sokongan 100% dari para perwakilan yang hadir guna dilaksanakan dalam pentadbiran tahun ini.


wallahu 'alam

0 comments:

Post a Comment