HARI INI GENAP 3 TAHUN SAYA DI MESIR

Pada 18 september 2007 tarikh yang kuat terpahat di ingatan mengenang kembali saat-saat akhir melangkahkan kaki meninggalkan lapangan terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu. Melihat lambaian-lambaian keluarga, adik beradik, saudara mara, teman seperjuangan serta para doktor kuliah yang semakin sayup-sayupan dan menjauh.




Pada tarikh 19 September 2007 merupakan hari pertama saya menjejak kaki ke bumi para ambiya ini. Sebenarnya banyak nama jolokan bagi Negara Mesir ini antaranya kiblat ilmu, bumi sejuta menara, ardul kinanah, maktabah dunia dan lain-lain.




Suasana yang digambar dan dibayangkan sebelum sampai di sini (Mesir) cukup jauh meleset dengan keadaan persekitaran yang sebenar setelah melihat dengan mata kepala sendiri. Masyaallah.. La haula wala quwwata illa billah. Cukup hebat kuasa Allah s.w.t.




Sebenar cita-cita saya untuk sambung belajar di Universiti Al-Azhar bemula semasa belajar di SMU (A) Taqaddum Al-Maarif, Pasir Tumboh lagi kerana terkesan dari galakan ustaz-ustaz yang semestinya lepasan dari universiti tertua di dunia ini. Keputusan STAM tidak menyebelahi saya kerana mendapat pangkat MAQBUL sahaja, diringkaskan cerita saya membuat keputusan pada 25 Mei 2004 saya mendaftar diri sebagai mahasiswa Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) dalam bidang Usuluddin.




Di KIAS banyak pengalaman- pengalaman manis yang dilalui bersama-sama teman seperjuangan. Biarpun saya banyak berperanan dan terkenal di padang bola pada ketika itu tapi itulah arahan dari murabbi-murabbi menjaga posisi tersebut. Setelah tiga tahun menimba pengalaman dan pengajaran akhirnya 2007 saya telah dianugerahkan Diploma Usuluddin dan disampaikan scrool Diploma itu oleh YAB Datuk Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz di Dewan Universiti Malaya, Nilam Puri.


Mok kito atau ore kato ibu

Hanyo so dan tak leh ganti baru

Setiap jakoh kito mula celik mato mok kato sokmo

Buat lagu ni awe

Jange buat lagu tu awe

Tak sah gitu

Tak sah gini

Tak molek lagu tu

Tak molek lagu ni




Pada 13 November 2007 tauzek ke bumi zagazig




Di kuliah - kehebatan dan kewibawa para doktor pensyarah di Universiti Al-Azhar tidak dapat disangkal lagi. keilmuan melaut luas.




Di sini lain dari yang lain pengalaman yang saya terima. Siri-siri tarbiyyah yang diatur tiada dapat ditandingi ketulenan dan kejituannya. Cukup sukar untuk dicoretkan di sini. Biarlah ia terus bersemadi dalam sanubari.




Dalam tempoh tiga tahun di sini saya belum pernah balik sebenarnya bukan waktu panjang tetapi keinginan melihat kerut dahi dan keringat serta jerih payah ibu yang telah lama menggalas tugas ayah begitu membuak-buak sekali rasa diri ini ingin mewaqafkan diri untuk keluarga dan agama.




sedikit panorama sekitar bandar Zagazig

Padangan dari atas Hotel Marina

ini dataran yang terletak ditengah-tangah pusat bandar zagazig. Dataran ini tidak pernah lengang, sentiasa penuh dengan lautan manusia

mercu tanda bandar zagazig patung Ahmad 'Arabi terletak juga di tengah-tengah bandar zagazig

stadium negeri.. tempat anak melayu menganjurkan sukan tahunan

masjid negeri.. masjid Fattah

Gerbang Universiti Al-Azhar Zagazig



Sekarang masih.. Syukur kepada Allah s.w.t kerana telah menjodohkan cinta ilmu saya di bumi zagazig ini


0 comments:

Post a Comment