PM Hamas Ismail Haniyah cedera di padang bola sepak

Meskipun disibukkan dengan berbagai kegiatan, perdana menteri Hamas Ismail Haniyah tetap menyempatkan diri untuk bermain bola dalam menjaga kecergasan tubuh agar selalu fit. Namun dalam sesi latihan bola Kamis kemarin (19/5), Haniyah mengalami cedera.

Ismail Haniyah mengalami cedera semasa sesi latihan bola sepak di Kota Gaza, media Palestina melaporkan Khamis lalu.

Menurut laporan, perdana menteri Hamas terluka kakinya dan harus dipindahkan ke hospital berdekatan untuk rawatan.

Pemimpin Hamas tersebut diperintahkan untuk beristirahat sekurang-kurangnya 10 hari, dan tidak dibenarkan mengikuti latihan bola sepak lagi sehingga anggota badannya yang terluka sepenuhnya pulih.

Sumber yang dekat dengan Haniyah mengatakan perdana menteri sentiasa menghadiri sesi latihan bola sepak setiap minggu, karena ia merupakan rutin bagi Haniyah.

Ismail Haniyah merupakan bekas pemain bola sepak yang dulunya sering menyertai kejohanan termasuk pertandingan bola sepak di stadium bola sepak Gaza sebelum hancur diserang oleh Israel selama Operasi Lead Cast pada tahun 2009.

Di masa lalu, Haniyah dikenal sebagai salah satu pemain bola sepak terbaik di kelab bola sepak Al-Shati dan kelab bola sepak asosiasi Islam, di mana ia juga menjadi anggota dewan direksi selama beberapa tahun di kelab tersebut.(fq/ynet)

Sumber: eramuslim.com

0 comments:

Post a Comment