Salam Bai’ah..

Alhamdulillahi Rabbil ‘alamin, setinggi-setinggi kesyukuran selayaknya dirafa’kan kehadrat Illahi yang telah memberi segala-galanya kepada kita untuk terus menumpang hidup di perhentian ini dan bagi menyokong perjalanan gerak kerja dakwah dan amal taqwa kepada-Nya. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia pembawa risalah, kekasih yang mulia dan penyudah bagi sekalian utusan, habibunal Mustafa Saindina wa Nabiyyina Nabi Muhammad saw wa’ala alih.

Berkuah darah dan berkubang peluh baginda pertaruhkan usia baginda dalam hendak memastikan sinar hidayah Islam masuk menyusuk ke dalam segenap sanubari ummah sehingga hari ini cahaya itu masih belum dan tak akan pernah padam. Dengan kegigihan susuk tubuh mulia ini kita hari ini mengenal kalimat tauhid, mengenal Allah swt, dapat menyebut Subhana Rabia’ala wa bihamdih, dapat bersyukur di atas setiap kenikmatan, dapat bersabar di atas musibah yang menimpa, dapat bergerak menuju Allah.

Setelah hampir 7 bulan blog saya ini dibiarkan tanpa berpenghuni dan hari ini dengan izin dan kehendak Allah swt tergerak hati untuk menulis sesuatu sebagai kalam pembukaan setelah sekian lama menyepi. rasa salah menyelubungi diri kerana tidak mengambil bahagian dalam menyelesaikan beberapa isu yang timbul di sekitar kehidupan saya di bumi Mesir khususnya dan dunia luar umumnya.

Dulu blog ini pernah menimbulkan kontroversi apabila goresan tinta saya yang agak tegas terhadap isu ta’adud jemaah yang saya tujukan kepada beberapa kelompok kumpulan seperti ISMA, JIM, ABIM dan sebagainya. Namun pendirian saya pada hari ini masih seperti dulu menolak konsep ta’adud jemaah yang diamalkan oleh jemaah tersebut secara membabi buta dan tanpa rasa bersalah menguna dan memanipulasikan fatwa-fatwa ulama untuk membenarkan hujah mereka tanpa memikirkan kesan yang cukup menakutkan menghantui umat Islam.

Ada juga beberapa orang sahabat kita daripada kelompok di atas menolak dasar yang dibawa oleh Parti Islam Se-malaysia (PAS) atas alasan PAS bergabung dengan orang bukan Islam iaitu dengan DAP dan mereka melihat PAS sudah hilang prinsip perjuangan. Tapi Allah Maha Kuasa hujah dangkal berasaskan kejahilan terjawab dengan mudah dan spontan sebuah gerakan Islam terulung abad ini Ikhwan Muslimin (IM) yang mana telah melantik beberapa orang dari kalangan bukan Islam mewakili mereka bagi menghadapi pilihan raya akan datang. Wallahu’alam

sila baca artikel penuh yang saya ambil daripada web Ikhwan Muslimin

"Justice and Freedom" Party Involves 93 Christian and the Vice Chairman of the Party is a Coptic Thinker

Today (Wednesday, May 18, 2011), Dr. Mohamed Saad al-Katatni, a leader in the Muslim Brotherhood in Egypt and the representative of the founders of "Freedom and Justice" Party, formally presented the documents required for the establishment of the party to the Committee on Political Parties.

At a news conference attended by several leaders of the group following the submission of papers in front of the Supreme Court in central Cairo, where the headquarters of the Parties Affairs Committee is, Al-Katatni said that the number of founders who signed proxy documents for the Party reached 8821 from all Egyptian governorates; including 978 women and 93 Copts. He also pointed that the Christian thinker, Dr. Rafiq Habib, was selected as the Deputy Chairman of the Party.

Al-Katatni said: "During the coming period, we will be publishing the names of the founders, according to the law, in two widely circulated daily newspapers". He also said that the formation of party structures in the governorates and the polit-bureau will be achieved within a month, and the Party will start to exercise its actual activity on June 17."

Al-Katatni denied that the choice of the Christian thinker, Dr. Rafiq Habib, was only on the bases of him being a Christian. He said: "We did not choose Rafiq Habib just because he was a Christian, but basically for his value as a high calibre intellectual and a prominent public figure who would add a lot to the Party,". He also said: "The presence of Christians among the founders of the Party stands clearly and explicitly as a proof that the Muslim Brotherhood walk the talk and remain consistent with the statements they make. He also said: "This is also evidence that our Christian brothers are partners in the homeland."

Al-Katatni said: "The fears voiced by some people of what they call 'the rise of Islamists in the Egyptian political life' have no grounds in reality". He added: "The Egyptian people are naturally religious, and the fear of the rise of the Islamists is only intended to be as an attack against the Islamists that are active in Egypt", and he concluded by saying: "We say to those people that they should be committed to the spirit of democracy and that of the revolution of January 25th."

0 comments:

Post a Comment