ULAMAK ATAUKAH ERDOGAN BENTENG PERJUANGAN?


Kami mewakili mahasiswa Mesir tidak menyokong kepada tindakan beberapa kelompok yang bergerak untuk menghakiskan kepimpinan ulamak dalam tampuk tertinggi PAS Pusat. Kerana telah menjadi tradisi parti dan ia terbukti berkesan di sepanjang alur sejarah perjalanan dakwah jemaah PAS yang didokong kuat oleh wibawa para ulamak telah berjaya menembusi jutaan sanubari daripada masyarakat kampung yang buta huruf hinggalah kepada kelompok berpendidikan, intelektual dan sebagainya.

Disamping ulamak yang sinonim dengan kefaqihan mereka dalam ilmu agama, sekaligus memberi keyakinan kepada rakyat untuk memimpin bukan sahaja cekap mengurus tadbir jentera parti malah mereka golongan ulamak ini menjadi jambatan kepada seluruh umat untuk menuju ke suatu destinasi yang dijanjikan oleh Allah iaitu Hari Akhirat yang kekal abadi.

Bagaimana mungkin seseorang itu boleh menceritakan atau mengaplikasikan tentang sesuatu sudut agama secara terperinci padahal dia sendiri tidak atau belum mengharungi dan mendasari lautan ilmu agama tersebut. Maka keperluan kepimpinan ulamak dalam tampuk tertinggi PAS tidak boleh dinafikan. Sekiranya kepimpinan ulamak diminoritikan, dan itu akan menjadi masalah besar di dalam PAS sendiri.

Amat mengecewakan, isu untuk mengecilkan peranan dan dominasi kepimpinan ulamak dalam PAS dimainkan oleh pimpinan PAS sendiri, yang sebelum ini bertanding atas tiket PAS dengan keizinan pimpinan atasan PAS. Dibaratkan kacang lupakan kulit, kerana setelah mereka dapat mencari pengaruh dalam PAS, mereka bertindak di luar kerangka kehendak jemaah PAS itu sendiri. Sepatutnya akhlak dalam berjemaah hendaklah kita bertindak mengikut arahan jangan terlalu bersegera atau menjadi golongan musta’jilun melangkaui ketetapan kerana padahnya memberi implikasi yang buruk kepada masa depan jemaah Islam ini.

Malang berganda apabila ada kelompok-kelompok yang mendakwa kepimpinan ulamak antara punca wakil rakyat PAS gagal menonjol dalam aspek ekonomi berbanding komponen pembangkang yang lain. Jika seseorang itu memahami ketegasan Islam dalam pembangunan dan kemajuan peradaban manusia, ekonomi bukanlah menjadi tunggak utama perbincangan perjuangan. Bagi Islam pembangunan dalaman jiwa manusia itu lebih penting dari segala-gala elemen sampingan itu.

Tidakkah kita nampak, hasil didikan tarbiyyah ulamak ramai wakil rakyat yang berfikrah PAS tahan diuji walau disogok dengan jutaan ringgit, dan tidak kurang juga, ada wakil rakyat berfikrah PAS menjual tanah milik mereka semata-mata untuk membantu rakyat di kawasan mereka. Dan ada juga wakil rakyat PAS yang hampir bankrap kerana pengorbanan mereka untuk perjuangan. Semua contoh yang disebut ini merupakan hasil kewibawaan ulamak memimpin Ummah.

Dan inilah tradisi dan keunikan yang dimiliki oleh gerakan Islam yang bernama PAS, bahkan ianya menjadi suatu kewajiban untuk kita bersama-sama mempertahankan kesucian ini daripada dirobek oleh tangan-tangan jahat yang cemburu, yang sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menafikan kebijaksanaan ulamak memerintah dan mengemudi bahtera parti.

Apakah faktor yang mendorong mereka (erdogan) untuk merebut jawatan penting?...Adakah dengan ilmu agama yang `sejemput`, mereka dapat memberi jaminan kepada seluruh ummat dapat memerintah atas nama Islam melebihi kepakaran ulamak yang sedia ada?...Sedangkankan kepimpinan ulamak telah membuktikan keizzahan Islam sejak zaman berzaman.

Kepimpinan PAS yang dibarisi para ulamak telah menimbulkan suasana kepada dunia, sehingga ianya kadang-kala berjaya menarik perhatian gerakan Islam terulung dunia iaitu Ikhwan Muslimin untuk mempelajari sesuatu daripada PAS, tetapi realiti ini jarang disyukuri oleh anggota atasan dan bawahan PAS, atas kurniaan yang besar Allah SWT berikan kepada parti ulamak yang memimpin.

Jangan sesekali tindakan kita itu dikendalikan oleh nafsu hingga kita mewajahkan kemampuan kita melebihi kemampuan dan ilmu para ulamak.

HANYA ULAMA : Memiliki kekuasasan yang luar biasa. Tak mengikat tetapi mengendalikan. Tidak menekan, tetapi menggetarkan. Tak mengancam, tetapi mempersona. Tak memaksa, tetapi mencerahkan. Tak menakutkan, tetapi memberi ghairah dalam perjuangan. Kekuasaan spiritual yang menguat sehingga ke struktur. Karisma terbentuk wibawa dan pesona.

1 comments:

Salam.. sekadar pandangan.. saudara perlu selidiki latar belakang semua calon pimpinan lebih mendalam.. siapa pun yg terpilih, redha itu adalah pilihan Allah.. ana sudah melalui gerakan mahasiswa di Malaysia, melihat tidak ada yang dikatakan usaha untuk menghakis kepimpinan ulama' dlm Pas kecuali yg dtgnya dr pihak musuh semata2 (hasutan,doktrin,perang saraf atau provokasi utk melemahkan kita).. tuduhan, persepsi tanpa bukti adalah sgt bahaya malah ia juga melangkaui adab-adab dalam berjamaah.. tafsiran tentang ulama' juga perlu diperhalusi.. Taqwa yg menjadi ukuran di sisi Allah.. saudara akan menjadi pemimpin yg hebat suatu hari nanti jika saudara mendalami lg hal-hal berkaitan siyasah syari'yyah terutama tahalluf siyasi, uslub da'wah, qiyadah dan jundiyyah.. tiada taksub dlm Islam kecuali wala' kpd pimpinan yg benar dan tinggi taqwanya.. sirru a'la barokatillah.. semoga enta jd pemimpin yg hebat nanti.. ana doakan.. insyaAllah.. ameen..

 

Post a Comment