KEBIMBANGAN DARI JAUH TEL AVIV APABILA PIHAK TENTERA HILANG DARIPADA BERPERANAN DI MESIR

Israel al-Youm melaporkan Tel Aviv menaruh kebimbangan dari jauh berikutan situasi-situasi politik yang merosot di Mesir dan pemintaan rakyat Mesir supaya kerajaan sementara Mesir hari ini melepaskan tapuk kepimpinan. Kebimbangan itu berganda apabila kerajaan sementara tentera hari ini dilihat cuba dikeluarkan dari berperanan dan mentadbir Negara mesir.

Sumber Zionis itu berkata: keaman dan ketenteraman negara mesir merupakan keperluan strategik bagi Negara Israel. Kebimbangan Israel itu merujuk kepada masa depan hubungan politik masa depannya dengan Mesir. Dan kemungkinan akan belaku penentangan ke atas Israel.

Akhbar itu menambah lagi: Selepas Israel berpuas hati ke atas Mesir sebagai orang tengah antara Israel dengan palestin dalam membebaskan tawanan askar Israel (Gilad Shalit) yang ditawan tentera hamas pada tahun 2006 dengan 1000 orang tebusan pejuang palestin. Dan dengan bantuan Mesir juga seorang warga Negara Israel Ilan Gerabil terselamat daripada dituduh pergintip Israel .Mesir juga membaik pulih semula saluran paip gas dan dipam semula ke Israel. Oleh itu kebimbangan yang menebal kerana hubungan masa depan politik dengan mesir masih kabur. Semua diplomasi Mesir dan Israel yang disebut itu berlaku dalam tempoh pengalihan kuasa yang diterajui oleh pihak tentera selepas kejatuhan Presiden Mubarak.

Akhbar itu menambah lagi: Duta besar Israel Isaac Levanon juga mengungkapkan agar Mengekalkan hubungan strategik antara dua Negara.

Beliau menegaskan “kebimbangan Israel terhadap lanskap politik orang Islam yang sedang meningkat kekuatan dan kekuasaan mereka ini boleh merosakkan hubungan strategik antara kedua-dua negara”

Akhbar itu menganggarkan (sokongan orang Islam sebanyak 50%). Jika selepas ini Israel tidak mampu mengadakan hubungan rasmi dengan Negara mesir, Israel terpaksa berdikari sendiri dari sudut perhubungan antara kedua-dua dan ianya tidak sekali-kali menjejaskan bajet pembiayaan keamanan Negara Israel.


0 comments:

Post a Comment