Rombongan Kerajaan Negeri Kelantan Ke Mesir Kena Sabotaj?


saya melahirkan rasa terharu dan mengucapkan berbanyak2 terima kasih di atas keprihatinan pihak kerajaan negeri kelantan yang sudi menghantar delegasi untuk menjenguk dan menyelesaikan beberapa permasalahan yang berkaitan dengan anak-anak kelantan di mesir.

walau bagaimanapun, saya merasa terkilan di atas tindakan beberapa pihak tertentu seolah2 ada sabotaj ke atas kehadiran delegasi ini. antara persoalan yang bermain di fikiran saya, di manakah wakil Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) @ Education Malaysia (EM) yang sepatutnya menyambut ketibaan delegasi ini? Adakah maklumat tentang kehadiran ini tidak diketahui atau disembunyikan oleh pihak2 tertentu? yang pasti pihak delegasi telah memaklumkan akan kehadiran mereka kepada pihak KBMK. lagi pun kehadiran delegasi ini atas nama rasmi kerajaan negeri kelantan yang terdiri Dato Timb. Menteri Besar, Dato Nik Amar, Dato Takiyddin, Dato Setiausaha Negeri, YPD MKPB-BRI dan beberapa orang lagi

Antara lain, tujuan pihak delegasi kerajaan negeri datang ke mesir ialah bertemu dengan pihak Universiti Al-Azhar untuk membincangkan soal pengajian di sini. Pengaturan dan ketetapn tarikh pertemuan telah dimaklumi awal oleh pihak delegasi kepada pihak KBMK di atas tujuan tersebut, masalahnya, pihak delegasi dimaklumi pertemuan tersebut tidak dapat diadakan kerana sheikhul Azhar difahamkan berada di luar Mesir.

apa yang menguatkan tanggapan saya bahawa ada sabotaj pihak2 tertentu ialah apabila 6 jam (hari terakhir) sebelum keberangkatan pulang delegasi, barulah dimaklumkan bahawa pihak universiti al azhar bersetuju mengadakan pertemuan tersebut. itupun setelah seorang wakil delegasi pergi berjumpa secara direct dengan pihak KBMK.

jika kesilapan ini berlaku tanpa disengajakan saya boleh terima, akur dan mohon penjelasan lanjut. akan tetapi jika ia satu perancngan atas dasar sentimen kenegerian atau kepolitikan saya anggap satu tindakan yang tidak profesional dan kurang matang.

Wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment